Klepsteel
afdichtingklepsteelafdichtingklein

Klacht:

Hevig roken, voorals na even stationair draaien.
Zeer hoog olie verbruik.
1 Liter olie op 500 kilometer is niet ongebruikelijk.
Storingen in het motormanagement systeem.
 

Oorzaak:

De klepsteelrubbers worden hard waardoor deze niet meer goed afdichten. Op de foto is duidelijk het verschil te zien tussen de opening van de oude afdichting links en de nieuwe afdichting rechts. Doordat het rubber hard word en er tijdens het stationair draaien van de motor een lage onderdruk in het inlaat systeem heerst verzameld de olie zich boven het rubber en word de verbrandingskamer ingezogen zodra er gas word gegeven. Dit probleem doet zich bij alle motoren voor die voorzien zijn van een valvetronic systeem, direct ingespoten benzine motoren en in zeldzame gevallen de M54 6 cilinder motor.

 

Neem contact met ons op voor meer informatie
 

Oplossing:

Vervangen van alle 16,24 of 32 Klepsteel afdichtingen.

Wij kunnen de klepsteel afdichtingen vervangen zonder de cilinderkop van de motor te demonteren. Bovendien gebruiken wij door ons zelf ontwikkeld gereedschap waardoor we nog minder tijd nodig hebben om deze reparatie uit te voeren.
Deze manier van repareren is kosten- en tijdsbesparend.

Bij het vervangen van de klepsteelrubbers word het volgende uitgevoerd.

Vervangen klepsteelrubbers.
Vervangen afdichtingen vanos ventielen.
Vervangen bouten vanos eenheden.
Vervangen afdichtingen bougie kokers.

 

Kettingspanner:

 

Om de klepsteelafdichtingen te vervangen dient de ketting spanner te worden gedemonteerd, er is voor deze kettingspanner een gewijzigde uitvoering, deze is echter moeilijk los te verkrijgen.
Mocht er een oud type kettingspanner gemonteerd zijn dan is het zeer waarschijnlijk dat de orginele ketting en ketting geleiding nog gemonteerd is, het is ten zeerste aan te bevelen om dan ook de ketting en kettingleiding mee te vervangen.

Voor meer informatie hierover:

Distributie ketting vervangen

Mogelijke gevolgen van het niet repareren:

Motor schade door te weinig olie.
Katalysator schade door olie en olie resten die in het uitlaat systeem terecht komen.
Afkeur APK.
 

Betroffen Motoren:

N13 4 Cilinder
N42 4 cilinder
N43 4 cilinder
N46 4 cilinder
M54 6 cilinder
N52 6 cilinder
N62 8 cilinder
N63 8 cilinder

Betroffen Modellen:

N13

BMW 1-Serie 114i 116i 118i 120i  2011 - 20161
BMW 3-Serie 316i 320i   2008 - 2011

N42

BMW 3-Serie 316i 318i   2001 - 2004

N43

BMW 1-Serie 116i 118i 120i   2007 - 2011
BMW 3-Serie 316i 318i 320i   2008 - 2011
BMW 5-Serie 520i   2007 - 2011

N46

BMW 1-Serie 118i 120i   2003 - 2012
BMW 3-Serie 318i 320i   2004 - 2011
BMW 5-Serie 520i   2006 - 2009
BMW X1 sDrive 18i   2009 - 2015
BMW X3 2.0i xDrive 20i   2005 - 2011
BMW Z4 2.0i   2005 - 2009

M54

BMW 3-Serie 320i 325i 330i   2000 - 2006
BMW 5-Serie 520i 525i 530i   2000 - 2004
BMW 5-Serie 520i 525i 530i   2004 - 2005
BMW 7-Serie 730i   2002 - 2005
BMW X3 2.5i 3.0i   2003 - 2006
BMW X5 3.0i   2000 - 2006
BMW Z3 2.2i 2.5i 3.0i   2000 - 2002
BMW Z4 2.2i 3.0i   2002 - 2005

N52

BMW 1-Serie 125i 130i   2008 - 2012
BMW 3-Serie 325i 330i   2004 - 2011
BMW 5-Serie 523i 525i 530i   2005 - 2011
BMW 6-Serie 630i   2005 - 2010
BMW X1 xDrive 25i xDrive 28i   2009 - 2011
BMW X3 2.5si 3.0si XDrive 25i   2006 - 2010
BMW X5 3.0si xDrive 30i   2006 - 2010
BMW Z4 2.5i 2.5si sDrive 23i sDrive 30i xDrive 28i   2005 - 2011

N53

BMW 1-Serie 125i 130i   2008 - 2012
BMW 3-Serie 325i 330i   2004 - 2011
BMW 5-Serie 523i 525i 530i   2005 - 2011

N62

BMW 5-Serie 540i 545i 550i   2003 - 2010
BMW 6-Serie 645i 650i   2003 - 2010
BMW 7-Serie 735i 740i 745i 750i   2001 - 2008
BMW X5 4.4i 4.8i 4.8iS   2004 - 2010
 

N63

BMW 5-Serie 550i sDrive/xDrive M550i xDrive   2011 - Heden
BMW 6-Serie 650i sDrive/xDrive 2012 - Heden
BMW 7-Serie 750i sDrive/xDrive M550i xDrive   2009 - Heden
BMW X5 xDrive50i   2011 - Heden
BMW X6 xDrive50i   2008 - 2013

 

Kosten vervangen Klepsteel afdichtingen:

4 Cilinder motoren:

N13
1.6 1.8 2.0

€ 899,-

4 Cilinder motoren:

N42 N43 N45 N46
1.6 1.8 2.0

€ 799,-

 

6 Cilinder motoren:

M54 N52 N53
2.0 2.2 2.3 2.5 2.8 3.0

€ 1099,-

 

8 Cilinder motoren:

N62
3.6 4.0 4.4 4.8

€ 1899,-

 

8 Cilinder motoren:

N63
4.0 4.4

€ 4999,-

 

Neem contact met ons op voor meer informatie
 

Voorbeeld Werkzaamheden:

klepsteelafdichting1

Toegang verschaffen:

Verwijderen alle plastic afdekkingen.
Verwijderen luchtinlaat/interieurfilter behuizing.
Verwijderen Luchtmassameter met behuizing.
Verwijderen klepdeksel/bobines/bougies en bekabeling.
 
klepsteelafdichting2

Vanos en Valvetronic:

Om de excentriekas te kunnen verwijderen dienen de vanos in en uitlaat verstel eenheden te worden gedemonteerd. Op deze manier kan het speciaal gereedschap worden gemonteerd om de valvetronic bediening in 1 keer te verwijderen.
 
klepsteelafdichting3

Nokkenassen en Excentriekas:

Cilinderkop compleet kaal gemaakt om toegang te krijgen tot de kleppen.
 
 
klepsteelafdichting4

Valvetronic:

De valvetronic bediening word in 1 keer gedemonteerd en op een speciale houder geplaatst zodat deze na het vervangen van de klepsteelhoedjes in 1 keer weer terug kan worden geplaatst. Door de kleine toleranties in dit systeem dient alles weer op de dezelfde plek te worden gemonteerd.
 
klepsteelafdichting5

Onderdelen:

Alle gedemonteerde onderdelen netjes op volgorde. Als de onderdelen niet weer op de juiste plek worden gemonteerd zal de motor niet goed lopen.
 
klepsteelafdichting6

Klepsteelafdichting:

Cilinder op druk.
 
klepsteelafdichting7

Klepsteelafdichting:

Klepveer / Klepschotel en klepspie gedemonteerd.
Oude klepsteelafdichting zichtbaar.
 
klepsteelafdichting8

Klepsteelafdichting:

Klepsteelafdichting gedemonteerd.
Doordat de cilinder op druk staat blijft de klep op zijn plek zitten.
 
klepsteelafdichting9

Klepsteelafdichting:

Nieuwe klepsteelafdichting gemonteerd.
 
klepsteelafdichting10

Klepsteelafdichting:

Klepveer / klepschotel en klepspei weer gemonteerd.